Gemeenteraadsnieuws april 2022

Tijdens de voorbije gemeenteraad kwam onze fractie meermaals tussen. Onze gemeenteraadsfractie hamerde op een betere aanpak van de drugsproblematiek op het skatepark, stelde vragen over een mogelijke fusie, uitte zijn tevredenheid over de toetreding tot Prolocus, klaagde de gebrekkige communicatie rond de begraafplaatsen aan en vroeg naar een beter beleid in het Woonzorgcentrum.

N-VA wil strengere aanpak van drugsproblematiek rond het skatepark

Onlangs heeft Torhout het skatepark grondig vernieuwd. Bij heel wat jongeren werd dit positief onthaald. Ook N-VA Torhout kan  zich daarbij aansluiten. Wat echter niet verbeterd is, is het feit dat ons skatepark zowat de draaischijf geworden is voor de drugshandel in onze stad. De geruchten die ons hierover bereiken zijn ronduit alarmerend. Gemeenteraadslid Jasper Vangheluwe ‘Vroeger al drongen wij erop aan om rond het skatepark een omheining te plaatsen met slechts één ingang. Die vraag willen we hier nog eens uitdrukkelijk herhalen. Ook het instellen van een rookverbod zou het druggebruik daar aanzienlijk kunnen verminderen. Trouwens, roken en skaten gaan moeilijk samen. Daarnaast kwam de vraag van de skaters zelf naar extra verlichting rond het skatepark. Ook dit zal voor een groter veiligheidsgevoel zorgen. Nu is het zo dat bij het verschijnen van politieagenten, dealers en gebruikers in alle richtingen kunnen vluchten zonder dat de politie ze kan te pakken krijgen. Bij het plaatsen van een omheining met slechts één ingang/uitgang kan controle eindelijk eens efficiënt verlopen.’  Voor N-VA is een radicale aanpak van de drugsproblematiek in onze stad een primaire zaak. We moeten als gemeentelijke overheid alles in het werk stellen om onze jongeren op een veilige en gezonde manier hun ‘jong zijn’ te laten beleven. Ook de ouders zullen hun kinderen dan met een gerust hart naar het skatepark zien vertrekken. Als partij zijn we dan ook ontgoocheld in het antwoord van de burgemeester. In plaats van het probleem te erkennen, was hij het ‘spuugzat’ dat onze fractie de drugsproblematiek steevast aankaart. We zijn dan ook van mening dat het lokaal bestuur geen stappen zal ondernemen in de toekomst om de problematiek aan te pakken.

N-VA vraagt naar de mening van het lokaal bestuur rond een mogelijke fusie.

Vorige week werden we op de hoogte gebracht dat Oostkamp wil fusioneren met Beernem en Zedelgem. Deze gemeenten zeggen geen neen tegen het voorstel van de burgemeester van Oostkamp. Toch kijkt Zedelgem ook naar Torhout voor een mogelijke fusie. Daarom polste onze fractie onder leiding van gemeenteraadslid Eva Maes naar de mening van het lokaal bestuur over een mogelijke fusie. Verder vroegen we of er al gesprekken zijn met buurgemeenten. N-VA Torhout is niet gekant tegen een mogelijke fusie. Om de bestuurskracht te vergroten is schaalvergroting een goede oplossing. Het is dan ook belangrijk dat het debat rond een mogelijke fusie nu gevoerd wordt. Door de verschillende financiële stimulansen die de Vlaamse regering geeft bij fusies van gemeenten is een vrijwillige fusie aantrekkelijk geworden. Onze fractie is dan ook tevreden met het antwoord  van de burgemeester dat hij een open houding aanneemt voor een mogelijke fusie in de toekomst.

Raadslid Eva Maes tevreden met toetreding lokaal bestuur tot Prolocus

Om het statutair en contractueel personeel van onze stad meer gelijk te behandelen zal het lokaal bestuur toetreden tot Prolocus. Hierbij zal de 2de pensioenpijler  voor contractuelen beheerd worden door Prolocus. Gemeenteraadslid Eva Maes:  ‘We gaan ervan uit dat deze overstap naar Prolocus een goede zaak wordt voor de vele steden en gemeenten. Zeker al met de voorbereiding van en begeleiding door de VVSG.’

N-VA klaagt mankerende communicatie rond werken op de begraafplaatsen aan

N-VA vroeg tijdens de voorbij gemeenteraadszitting naar extra informatie over de werken op de begraafplaats De Warande. Daarnaast werd er naar een stand van zaken gevraagd bij de herstelling van de graven op de begraafplaats Oud Kerkhof. Gemeenteraadslid Inge Perquy: ‘Ik werd op de hoogte gebracht dat er werken aan de gang zijn op de begraafplaats De Warande. Maar wanneer familieleden informeren naar de reden van de werken krijgen ze als antwoord dat ze op de hoogte zullen gesteld worden wanneer de werken in de buurt komen van de rustplaats van hun familie. Verder vroeg ik mij af wat de stand van zaken is rond de herstelling van de graven op de begraafplaats Oud Kerkhof. Families die een familiegraf willen laten herstellen blijven in onwetendheid. Ze vragen zich af wanneer ze meer info krijgen. Bovendien vragen ze zich ook af waarom er met een erkende hersteller gewerkt moet worden.’

N-VA vraagt naar een beter beleid in het Woonzorgcentrum Sint-Augustinus

Meteen na de gemeenteraad vond de OCMW-raad plaats. Ook tijdens deze zitting kwam onze fractie tussen. Het lokaal bestuur vroeg naar de goedkeuring van een nieuwe missie en visie van het woonzorgcentrum. Vooraleer hierop te stemmen kwam onze fractie stevig tussen. Probis Consult kwam met een vernietigend rapport over het beleid in het WZC. Zo heeft onze stad te weinig woongelegenheden voor bejaarden. In de regio stijgt dit aantal terwijl het in Torhout dalend is. Ook de tevredenheid van de ouderenvoorzieningen in Torhout scoort onder het regiogemiddelde. Bovendien hebben veel steden en gemeenten een dienstencentra waar mensen naartoe kunnen voor een gezellige namiddag, maaltijd, optreden… ook dit is absoluut een tekort in Torhout. Fractieleider Ward Baert: ‘Wat de werking van het WZC betreft, bevestigt het rapport wat we uit gesprekken hier en daar al lang wisten: het loopt er qua organisatie allesbehalve gesmeerd. Het rapport haalt aan dat de groepssfeer/werksfeer op de afdelingen beter moet. Dat er meer respect en waardering van directie en leidinggevenden moet komen voor de mensen op de werkvloer. Veel ervaring en expertise van de basis gaat verloren omdat er onvoldoende inspraak is, onvoldoende informatiedoorstroom en communicatie… Tussen de leidinggevenden en de werkvloer gaapt er een grote kloof. Beleid blijft een unilateraal top-down gebeuren... Het rapport vermeldt het ontstaan van verschillende kampen op de werkvloer. Een sfeer van gelatenheid en negativiteit bij het personeel. Wellicht een verklaring voor het grote personeelsverloop…’ Onze fractie was dan ook verbaasd dat de schepen verklaarde dat de sfeer goed zit bij de bewoners en het personeel van het WZC. Uit zijn antwoord weten we dat de tevredenheid van het personeel slechts 5,75/10 is. Na de uiteenzetting van de nieuwe directeur Zorg zijn we als partij voorzichtig positief. Er zijn heel wat zaken in beweging die we ongetwijfeld zullen opvolgen in de toekomst.