Ambitieuze klimaatplannen

Op 20 februari 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Op de gemeenteraad van januari 2020 stond het burgemeesterconvenant op de agenda. Dit betreft een intentieverklaring van meerdere gemeentes uit Noordwest-Vlaanderen om tegen 2030 een CO2 reductie te realiseren van 40 % ten opzichte van het referentiejaar.

Een burgemeesterconvenant is zeker en vast een goed project. Propere lucht, propere grachten en beken stoppen niet aan de grens van de stad of de gemeente. En wat je samen kunt aanpakken is altijd beter dan wanneer je er alleen voor staat.

Maar dan moeten we naar de feiten. Het convenant is boven de doopvont gehouden in april 2015. Binnen enkele maanden dus 5 jaar oud. Dat betekent dat wij vandaag nog met kleine kleuter staan die nog volop zijn weg moet vinden in deze grote wereld. En zoals de meesten onder ons ervaring hebben met kleuters weten we dat ze vooral leergierig zijn maar nog zeer onbezonnen.

Maar we moeten ambitieus blijven maar ter gelijker tijd ook realistisch. We zien een positieve evolutie in de huishoudens, openbare verlichting en het openbaar vervoer zorgen voor een goed resultaat.

Waar nog kansen liggen is bij particulier en commercieel vervoer en de tertiaire sector. Als laatste dus de kleine zelfstandigen, horeca en detailhandel. De financiële druk bij zelfstandigen is tegenwoordig zeer hoog. De investeringen die ze doen is dikwijls om concurrentieel te blijven en zo blijven duurzame extra investeringen achterwege. Misschien moet er wel eens nagedacht worden of daar geen extra duwtje in de rug mogelijk is. We moeten maatregelen zoeken die stimulerend werken en niet pesten en de sector kapot maken.

We missen ook enkele concrete acties waarmee we de burger kunnen aansporen tot milieuvriendelijke acties. Zo dachten we bijvoorbeeld aan een subsidie bij aankoop van een fijnstoffilter voor de schoorsteen of het plaatsen van grote lockers voor elektrische fietsen aan het station. Als mensen hun elektrische fiets veilig kunnen plaatsen dan zijn we overtuigd dat we daarmee meer mensen op de trein krijgen voor woon-werkverkeer en vermindert dit de parkeerdruk aan het station.

Wij hebben met onze fractie op dit punt onthouden omdat we de 40 % reductie onrealistisch vinden, het is niet voor niets dat ook de Vlaamse regering hun doelstelling op 32,6% reductie afgestemd heeft.

Dus onze kleuter van 5 is aan het groeien maar wij wachten nog even zijn wilde tienerjaren af en wanneer we in de buurt komen van zijn adolescentie dan evalueren we graag samen.