Financiering MUG heli NIET aangepast in Torhout

Op 25 oktober 2017, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Gemeenteraad, Leefmilieu, Nieuws uit Torhout, Veiligheid, Welzijn

Op de gemeenteraad van maandag 23 oktober stond een schriftelijke vraag vanuit onze fractie op de agenda. N-VA Torhout vroegen naar de motivatie van de stad waarom ze slechts 700 euro per jaar doorstorten naar de vzw IMDH. Het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening staat in voor de exploitatie van de MUG-heli. De financiering gebeurt door een belangrijke bijdrage van de provincie West-Vlaanderen en de gemeentebesturen uit het werkgebied van de helikopter. Verder wordt ook nog beroep gedaan op grote en kleine sponsors om het jaarlijks budget sluitend te houden.

Het gemiddelde van de bijdragen vanuit de gemeenten bedraagt 15 eurocent per inwoner, terwijl Torhout slechts 3 eurocent bedraagt. Op de gemeenteraad schuilde schepen Dewulf zich achter gemeenten die niets doorstorten. Nochtans dragen onze buurgemeenten wel hun steentje bij en zien we in het rapport dat Lichtervelde en Kortemark meer bijdragen dan Torhout. De stad Diksmuide betaalt 5600 euro, Oostkamp 4600 euro, Tielt 4900 euro en Zedelgem 7580 euro. Dan staat Torhout met hun bijdrage van nog 700 euro er wel triestig bij in het rijtje!

Schepen Dewulf kiest ervoor volop in te zetten op de MUG-wagen en de ambulances van de spoedafdeling van het Sint-Rembertziekenhuis en de ambulances van de brandweer. Niemand van ons twijfelt aan de goede werking van deze diensten maar de magere bijdrage aan de vzw IMDH betuigt van weinig solidariteit. Op vlak van hulpverlening mag niet bespaard worden, in tijden van nood kan de helikopter ons wel eens voorbij vliegen.