Familiedag 11 sept 2016: Plopsaland

Op 11 september 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten N-VA, Evenementen, Fotoalbum N-VA Torhout, Gezin, Jeugd, Vrije Tijd

Vandaag was het dan eindelijk zover: de familiedag van de N-VA. En waar kan een partij, een familiepartij, die 15 jaar bestaat, haar verjaardag beter vieren dan in Plopsaland?
Half augustus kwam het nieuws reeds dat de ticketverkoop stilgelegd werd wegens uitverkocht. Ja de familiedag was een groot succes. Zo groot dat er maar liefst 13.000 leden de weg gevonden hebben naar De Panne.

Niet alleen ik, maar ook onze afdelingssecretaris Jasper en onze voorzitter Eva waren aanwezig op deze dag. En het was voor alledrie, onze eigen weg gaande met de familie, een leuke, mooie nazomerse familiedag dit jaar. De kids gelukkig wij ook gelukkig, dat spreekt.

Hieronder is de speech van voorzitter Bart De Wever te lezen.

SPEECH BART DE WEVER
N-VA-FAMILIDAG PLOPSALAND – 11 SEPTEMBER 2016

Dag vrienden en vriendinnen,
dag vriendjes en vriendinnetjes,
Laat ik beginnen met twee vragen te stellen aan u allemaal.
En u mag eerlijk antwoorden:
Wie staat er hier om te komen luisteren naar K3?
Goed, dat is duidelijk.
Tweede vraag nu:
Wie staat er hier om te komen luisteren naar mij?
Ah, toch ook een paar mensen, dat is heel lief. U mocht nochtans eerlijk antwoorden had ik gezegd. Alleszins, ik ken mijn plaats, vandaag ben ik maar het voorprogramma en ik zal het hier niet te lang trekken.
Gisterenavond laat kreeg ik een Whatsapp – ja, ja, ik ga mee met mijn tijd. Het bericht kwam uit Plopsaland. “Hij klauwt”, dat was de tekst van het bericht. En er zat een foto bij van de Vlaamse Leeuw die hier aan de ingang door onze medewerkers is opgebouwd. De Leeuw bestaat uit honderden foto’s van u allemaal, N-VA-mensen in actie. Ik vind hem prachtig. Spijtig genoeg een beetje te groot, anders nam ik hem graag mee naar huis.
Ik wil u allemaal bedanken voor uw actie die op die foto’s staat. En ik wil graag onze medewerkers bedanken om hier gisteren alweer tot ’s avonds laat aan te werken. Geef ze een applaus.
Straks gaan we meezingen over 10.000 luchtballonnen. Dat zijn er veel. Maar het zouden er vandaag nog altijd veel te weinig zijn, want we zijn hier met 13.000 mensen samen gekomen. Het is onze grootste bijeenkomst ooit. En dan moet ik nog sorry zeggen. Sorry aan de duizenden die we hebben moeten weigeren omdat 13.000 nu eenmaal het maximum is dat hier veilig en aangenaam kan komen feesten.
Wat een megafeest vrienden en vriendinnen. Ons 15de verjaardagsfeest. We zijn in onze volle pubertijd aangekomen. Dat is er soms aan te merken ook, moet ik zeggen. Maar goed, we hebben een lange weg afgelegd samen. En vandaag zijn we onbetwist en onmiskenbaar dé volkspartij van Vlaanderen.
Het doet me dan ook plezier om u hier allen te zien.
Ik zie jonge en minder jonge mensen; kinderen, ouders en grootouders.
Ik zie mannen en vrouwen, jongens en meisjes.
Ik zie scholieren, studenten, werknemers, ondernemers, zelfstandigen en gepensioneerden.
Ik zie slanke mensen, minder slanke en volslanke mensen.
Ik zie Vlamingen met een lange stamboom bij outer en heerd en ik zie Vlamingen met roots in het buitenland.
Kortom, ik zie de doorsnee van de N-VA hier vandaag samen, de doorsnee van Vlaanderen. Dat zijn wij allemaal samen. En daar gaat het om vrienden: om wij allemaal samen. Dat is de essentie. Wij allemaal samen: gebonden door verwantschap, door vriendschap, door de zorg die we voor elkaar dragen, door de waarden die we met elkaar delen. Dat brengt ons samen in de N-VA, dat bepaalt wie wij zijn als gemeenschap, als Vlamingen.
Hier zijn wij thuis. Dit is ons lapje grond aan de Noordzee. Waar we voor elkaar verantwoordelijkheid opnemen en zorg dragen. Waar we geloven dat we door hard werken onze problemen kunnen oplossen. Waar we samen welvaart en welzijn maken. Waar we gastvrij zijn en kansen geven aan iedereen die zich inspant om deel uit te maken van onze gemeenschap. Waar we weten wie wij zijn en altijd bereid zijn om onbevreesd op te komen voor onze waarden als het nodig is.
Dit is Vlaanderen en wij zijn Vlamingen. Zonder pretentie en zonder complexen. Vanzelfsprekend en onbeschaamd.
Ik ben ontzettend trots dat ik hier mag staan als voorzitter. Ook al is het dan slechts als opwarmer voor K3. En ik ben blij dat we deze dag samen kunnen doorbrengen.
Vandaag is er maar 1 opdracht: samen plezier maken.
Vandaag is er maar 1 boodschap: we zijn trots op wie we zijn en waar we voor staan.
En vandaag is er maar 1 toekomst: verder aan de weg timmeren en het vertrouwen van zoveel mogelijk Vlamingen winnen en verdienen.
Beste vrienden en vriendinnen,
Ik voel me na deze speech al helemaal oya lélé. Dus ik ga jullie niet langer laten wachten. Zing uit volle borst mee en dans de benen van onder het lijf, want hier komt … K3.

Voor alle leden die niet naar de familiedag gekomen zijn kun je de sfeerbeelden in het fotoalbum bekijken.
(copyright Ideler Jens)