1000km Kom op tegen Kanker

Op zondag 8 mei was Torhout middagstad voor de 1000km van Kom op tegen Kanker. De renners vertrokken hier kort na de middag om 126 km te fietsen richting Mechelen. Eén van de deelnemers was ons gemeenteraadslid Jurgen Claus (midden op de foto). Hieronder een kort verslagje van zijn middag op de fiets.

Zondagmiddag klokslag 13u35 vertrok ik samen met de 3 andere fietsers uit het N-VA-team (2 interne medewerkers van het partijsecretariaat en een mandataris van N-VA Mechelen) voor een fietstocht van 126 km richting Mechelen.
Ons peleton van ongeveer 100 fietsers werd gevormd op de athletiekpiste en via de 3465 personen tellende erehaag (Torhout heeft trouwens de KotK-wedstrijd gewonnen voor langste erehaag) aan de officiële start werden we uitgewuifd onder een loden zon. Ook de wind hadden we op kop, maar enkel de beklimming in Gavere is het vermelden waard qua helling. Ons peleton fietste aan een gemiddelde snelheid van 28 km/u.
Iedereen die meefietste had wel zijn of haar redenen: het is tenslotte Kom op tegen Kanker. Er heerste een heel vriendschappelijke sfeer in het peleton, maar met zo'n grote groep is het altijd opletten geblazen dat er geen valpartijen voorkomen.
Halfweg in Wieze kregen we nog een "tantaluskwelling" te verduren, de fabriek van Barry Callebaut is er namelijk gevestigd.
Rond 18u30 kwamen we, onder een enorm joellend en enthousiast publiek, de markt van Mechelen opgefietst: pure adrenaline gierde door onze lijven.
Een welverdiende massage en een chocomelk hebben we met plezier tot ons genomen zodat onze spieren maandag weer tip top waren om de werkweek te starten.
Mijn ambitie is om nog een beetje bij te trainen zodat ik in de editie van 2017 de heen- en terugrit van 250 km vlot kan fietsen.

Tot volgend jaar,
Jurgen